söndag 27 november 2011

Mjuk pepparkaka

Hej! Idag är det första advent :) Så då har jag gjort en ljuvlig mjuk pepparkaka. Jag tycker mycket om detta recept, för jag tycker att den är lagom starkt kryddad och så är den så härligt luftig :)


recept:
2 ägg
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
100 g smör/margarin
1 1/2 dl crème fraiche
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk ingefära
1 tsk nejlika
2 1/2 tsk kanel

gör så här:
Vispa ägg och båda sockersorterna till en luftig smet som ser ut ungefär som kolasås. Smält sedan smöret/margarinet och tillsätt det och crème fraichen i smeten. Häll sedan i de torra ingredienserna. Häll smeten i en smord och  bröad avlång "brödform" eller i en vanlig hålform. Grädda kakan i 175°c (varmuft: 150°c) i ca 20 min. Låt den svalna i ca 5 min i formen innan du stjälper upp den på tex en bricka.

Hoppas att ni tycker om den! :) och ni vet ju att ni gärna får släppa några kommentarer om ni vill ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar