måndag 11 juli 2011

Kokostarte

   

















Ingredienser pajdeg:               Ingredienser fyllning:
4 dl vetemjöl                            2 ägg 
200g smör/margarin                rivet skal och saft av 2 citroner
1 1/2 dl socker                         200g råsocker
1 äggula                                   3 3/4 dl vispgrädde 
                                                 250g kokosflingor
                  
Gör såhär:
Pajdeg:Arbeta ihop igredienserna till
en deg på bakbordet, i en skål
eller i en matberedare. Platta
ut degen, lägg den i en plastpåse
och låt den vila kallt minst 30min.
Kavla ut degen på ett lätt mjölat 
bakbord och klä en smörad pajform
med den. Täck med bakplåtspapper
och fyll det med torkade bönor och 
grädda sedan mördegsskalet i 200°c
(varmluft 175°c) varm ugn i 15min.
Ta bort papper, bönor och grädda 
skalet i ytterligare 5min. Sänk värmen 
till 160°c (varmluft 150°c) och ställ in
en bakplåt i ugnen.
Fyllning: Vispa ägg, citronskal och 
socker i en min i en skål. Rör försiktigt
ner grädde, där efter pressea citronsaft
och till sisst kokosflingor. Bred ut fyllningen
 i mördegsskalet och ställ formen på den 
varma bakplåten. Grädda i 40min. Låt
tarten svalna i 1h så att fyllnigen blir lite
fastare och servera den sedan ljummen.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar